Top Social

torstai 13. lokakuuta 2016

Smoothie vastustuskyvylle

Syksy tuo viilentyessään aina sen ihanan syysflunssan. Viimeiset kaksi viikkoa mulla onkin ollut sellainen tunne, että kohta se osuu munkin kohdalle. Aamulla herätessä kurkku on kipeä ja nenä hieman tukossa... Ei kiva. Tuntuu että se flunssa tulee joka tapauksessa jossain vaiheessa, mutta nyt päätin että ei tänä syksynä! Yritän millä tahansa konstilla välttää sen lenssun viimeiseen asti!

Lisäsin syksyn alkaessa mun aamurutiineihin heti sinkkisitraattia, eli sinkki + c-vitamiini yhdistelmää, joka tosiaan vahvistaa vastustuskykyä. Yksi tabletti tätä tehokasta yhdistelmää aamupalan jälkeen ja flunssan pitäis pysyä poissa.
Toinen vitamiini mitä syön aina talvisin, on D-vitamiini. Ehdoton! En pidä pahana ravintolisiä, ne täydentää hyvin valmiiksi monipuolista ruokavaliota. Esimerkiksi talvella tiettyjen vitamiinien tarve lisääntyy, eikä niitä kaikkia välttämättä saa ruoasta.

Tietenkin ruoasta on mahdollisuus saada erilaisia vitamiineja mitä tarvitsee vaikkapa vastustuskyvylle. Sainkin yksi vilustunut aamu idean väsätä smoothien, missä on sopivasti kaikkea vastustuskyvylle!




Eli, tarvitset:

Luonnon jogurttia
Puolukoita ja mustikoita
Banaanin
Ja raastettua inkivääriä
(+ makeutukseksi hunajaa)

Teen smoothiet aina silmämääräisesti. Se hyvä puoli Smoothie Twisterissä on, että pienemmät pullot täynnä marjoja ja hedelmiä vastaa noin yhtä lasillista smoothieta. Jos tuore inkivääri on tuntematon sulle smoothiessa, suosittelen raastamaan sitä vain vähän. Inkiväärin maku tuo tietynlaista kirpeyttä smoothieen, joka ei aluksi munkaan makunystyröitä miellyttänyt. Nyt kuitenkin tungen inkivääriä kanakeittoihin, kastikkeisiin ja smoothieisiin!

Tämän smoothien tekemisessä menin ihan maalaisjärjellä ilman mitään suurempia hifistelyjä. Mustikoissa on paljon C-vitamiinia ja puolukassa taas paljon E-vitamiinia. Banaani tuo makeutta juomaan ja sisältää B6- ja C-vitamiinia, foolihappoa, magneesiumia ja kaliumia.
Inkivääri taas on mun suosikki mitä tulee flunssan ehkäisyyn ja paranteluun. Inkiväärillä on todella paljon terveysvaikutteita. Se helpottaa flunssaista oloa, ehkäisee kuumotusta ja helpottaa hengitysteiden tukkoisuutta. Inkivääri on tosissaan hauskan makuinen, ja joidenkin mielestä se sopii smoothieihin ja jotkut ei taas voi sietää!



Eli, villasukat jalkaan ja smoothiet kurkusta alas! Onko teillä jotain flunssan karkoitus niksejä?
6 kommenttia on "Smoothie vastustuskyvylle"
  1. Ihan perus inkiväärishotti on ihan ykkönen, vaikkei se jostain syystä tän syksyn flunssaan meinaa tepsiäkään. Ja Finrex!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Inkiväärishotit on parhaita! Siis todellakin! :-)

      Poista
  2. Oi nam miten hyvältä smoothie näyttää!<3 Mä tykkään erityisesti vihersmoothieista :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se olikin erityisen hyvää ja virkistävää! Muhun ei ole vihersmoothiet iskenyt, johtunee varmaan etten ole vielä hyvää reseptiä löytänyt! :-)

      Poista
  3. Uu multahan löytyy tyyliin kaikki tarvikkeetkin jo valmiiks :) Tätä täytyy siis testata!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huikeeta! Eiku testaamaan! :-)

      Poista